My view of the world

Islam, Iman, Ihsan...

Tersebutlah kisah pada suatu masa dahulu, terdapat seekor katak yang bersahabat baik dengan ikan-ikan yang berada di dalam sebatang sungai. Sungai tersebut terletak jauh di dalam hutan. Katak dan ikan telah berkawan baik sejak kecil lagi, yakni ketika katak tersebut masih lagi merupakan seekor berudu. Katak sangat dipercayai oleh komuniti ikan di dalam sungai tersebut. Dia seorang yang sangat jujur dan tidak pernah bercakap bohong. Sekian lama mereka tinggal di dalam sungai tersebut, tidak pernah berlaku sebarang ancaman atau bahaya. Mereka hidup dalam keadaan aman dan dilimpahi rezeki yang banyak.

"Bilalah kawan kita nih nak tinggalkan perkara lagha? Asyik tengok filem dan dengar MP3 jer. Bukan dapat pahala pun, silap-silap bertambah lagi dosa tu.. Pahala tu dah cukup ke untuk masuk syurga sampai langsung tak hirau pasal amal ibadat?".
"Erm, hehehe.... tengoklah nanti ye. Insya-Allah bila dah terbuka pintu hati ni, saya tinggallah."

Bercakap tentang hati, teringat saya kepada surah Yaa-siin:

"Dan kami adakan dihadapan mereka dinding dan di belakang mereka dinding (pula), dan Kami tutup (mata) mereka sehingga mereka tidak dapat melihat. Sama saja bagi mereka apakah kamu memberi peringatan kepada mereka atau kamu tidak memberi peringatan kepada mereka, mereka tidak akan beriman" [Al-Quran, Surah Yaa-siin(36), Ayat 9-10]

Related Posts with Thumbnails

Followers

Site stats