My view of the world

Islam, Iman, Ihsan...

This is the FINAL part of Baby 101 'picture tutorial'. Those of you who missed the first and second part, you can access it here (1st part) and here (2nd part) . More pictures after the jump...

This is the second part of a 3 part 'picture tutorial' on the do's and don'ts in handling baby. The first part is available here. More pictures after the jump...

Jika pada posting saya yang lepas, saya muatkan video tentang kematian, kali ini, saya muatkan pula 3 video tentang solat. Klik "Read more >>" untuk lihat video...

Becoming a parent? Here are some of the do's and don't that you should know. This is just part 1 of a 3 part 'picture tutorial'. More pictures after the jump...

Di Malaysia, kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Lazimnya dalam setiap operasi sebegini,seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Kalau anda masih blur dengan tajuk di atas, anda perlu baca blog post saya yang ini sebelum anda akan faham tajuknya. Disertakan adalh dua video yang berkaitan dengan tajuk di atas. Klik "Read more >>" untuk lihat video.

Di dalam kehidupan ini, kita akan atau mungkin telah menempuh pelbagai ujian. Bermula daripada peperiksaan di sekolah rendah, UPSR, kemudian di sekolah menengah, PMR, SPM dan kemudiannya di Universiti. Apabila kita mula kerja, ada pulak peperiksaan untuk menilai prestasi kerja seperti PTK dan sebagainya.

Senario ini mungkin benar untuk mereka yang belajar hingga ke IPT. Bagaimana pula dengan mereka yang tidak pernah ke sekolah? Tahukah anda, sebenarnya mereka juga perlu melalui suatu ujian. Bahkan, setiap manusia akan melalui sekurang-kurangnya satu ujian?

Macam-macam ada.... Click "Read More >>" for more pictures.

Here is the list 10 richest people in the world according to forbes. Looks like Gates no more the richest person on the planet ever since he retired from Microsoft. More pictures and stats after the jump...


1. Carlos Slim Helu & family (Mexico)

Telecom tycoon who pounced on privatization of Mexico's national telephone company in the 1990s becomes world's richest person for first time after coming in third place last year. Net worth up $18.5 billion in a year. Recently received regulatory approval to merge his fixed-line assets into American Movil, Latin America's biggest mobile phone company. His construction conglomerate, Impulsora del Desarrollo y el Empleo, builds roads and energy infrastructure. Son of a Lebanese immigrant also owns stakes in financial group Inbursa, Bronco Drilling, Independent News & Media, Saks and New York Times Co. Newspaper outfit's stock popped in early March on talk he might buy a controlling stake; he denies the rumor. Donating $65 million to fund a research project in genomic medicine with American billionaire philanthropist Eli Broad.

Terkejut aku semalam melihat rancangan 999 jam 9 malam tadi. Ingatkan, hanya tin, botol plastik dan kertas sahaja yang dikitar semula. Rupa-rupanya, sayur juga boleh 'dikitar semula'. Bagi yang tidak berkesempatan menyaksikan rancangan tersebut, rancangan 999 semalam ada menceritakan perihal pekerja asing yang kebanyakannya tanpa permit yang sah atau bekerja di premis yang di-'AliBaba'-kan oleh tauke tempatan menjual sayur-sayuran kitar semula.

I got this from the Net. It claimed that the car is coated with WHITE GOLD with a price estimate of around 5 MILLION DOLLARS. It's definitely an SLR by the looks of it. More pics after the jump...

The eruption began on Wednesday, 14 April 2010. A day later clouds of ashes caused the real chaos in Europe. Thousands of flights were canceled, the trains were overcrowded, and millions of people couldn't get home. Click "Read More >>" for more pictures...

Last time, it was big heavy trucks and buses but this time, the bicycles takes over. More pictures after the jump...


Kadangkala aku suka memikirkan keadaan diriku jika berada di dalam situasi orang lain, terutamanya dari segi pekerjaan. Pernah suatu hari aku melihat pekerja-pekerja pemungut sampah singgah dari suatu rumah ke rumah yang lain memungut sampah untuk dicampakkan ke lori sampah. Sebaik sahaja lori tersebut menghampiri rumahku, bau yang kurang menyenangkan memenuhi ruang udara. Aku mula terbayang jika aku bekerja sebagai seorang pemungut sampah.....

Let the pictures below do the talking. For more pictures, you know the drill...

Semalam aku sempat mendengar kuliah Maghrib yang disampaikan oleh seorang ustaz di Masjid Intan Abu Bakar, Taman Sri Pulai. Dalam banyak-banyak perkara yang dibincangkannya, aku tertarik dengan suatu kupasan menarik yang dibuatnya tentang dosa mengumpat.

Ramai yang menyangka bahawa kalau kita bercerita sesuatu (hal buruk) yang benar tentang peribadi seseorang, kita tidak berdosa kerana kita hanya menceritakan hal yang sebenar, tidak berbohong. Kita juga tidak menfitnah kerana tiada unsur tokok tambah dalam cerita kita. Namun begitu, adakah islam memandang sedemikian?

A collection of funny looking food I found on the net. Click on "Read more >>" for more pictures...

"Sir, macam mana nak mahir programming ?". "Ada apa-apa tips nak nak score pointer tinggi ?". "Macam mana nak jadi top student ?". Itu adalah antara soalan-soalan yang sering diajukan kepadaku sejak aku memulakan tugas menjadi salah seorang tenaga pengajar di sebuah IPTA di selatan tanah air. Secara terus terang, pertanyaan-pertanyaan sebegini membuatkan aku sedikit gembira kerana terpancar keazaman pada diri pelajar yang bertanya itu untuk menjadi pelajar yang lebih baik. Namun begitu, kegembiraan itu hanya seketika setelah melihat riak wajah mereka apabila mendengar jawapan balas dariku.

Click on the image below for a larger view. Click on "Read more>>" for more pictures.

   Subuh tadi setelah selesai solat berjemaah, saya terfikir sejenak akan aktiviti solat yang dilakukan para jemaah. Ketika solat, semua makmum akan mengikuti iman dengan baik, saf perlu lurus dan tersusun, makmum tidak boleh mendahului imam ketika solat, pergerakan solat makmum berlaku secara teratur mengikut 'arahan' (laungan takbir) daripada imam, makmum tidak boleh ketinggalan melebihi dua rukun solat (atau mereka akan dikira sebagai tidak lagi mengikut imam) dan beberapa lagi peraturan yang telah ditetapkan di dalam solat yang saya renungkan.

Timbul suatu persoalan di kotak minda saya, apa hikmah yang tersembunyi disebalik semua peraturan ini? Kenapa ditetapkan sedemikian? Apa hikmah disebalik aturan tersebut? Apa yang pasti, setiap sesuatu yang ditetapkan Allah SWT pasti ada hikmah yang tersembunyi disebaliknya. Dan memang benar, ada pengajaran yang tersebunyi disebaliknya.

Here's a list of pictures showing the the Microsoft Windows OS from the early days of Windows 1.0 to the latest and greatest Windows 7.0. Notice that earlier version of Microsoft Windows uses numbers as their version number (Windows 1.0, Windows 2.0, Windows 3.0, and etc) but the trend stopped in 1995 with the launch of Windows 95. However, Microsoft reverts back to naming their OSes with number with the launch of Windows 7 in 2009. Personally, I started using Windows since Windows 3.11. Scroll down to see screenshots of Windows OSes.

"Antara subjek bahasa melayu dan bahasa Inggeris mana lebih susah ?", tanya seorang penjual otak-otak kepada seorang kanak-kanak lelaki kecil (mungkin anaknya) yang masih dibangku sekolah. "Bahasa melayu" jawab anak kecil itu pantas. Perbualan itu menggamit perhatianku yang ketika itu sedang menunggu beberapa cucuk sate yang dipesan di gerai sebelah buat makan malam. Tersenyum aku mendengar jawapan balas si anak kecil itu.


Assalamualaikum and welcome to my blog. If you didn't know, this is my first blog post and I welcome all to my blog.

Some of you may be wondering why I created this blog... ? Well, it's quite complicated to answer that in a simple way. You see, I've always wanted a personal space on the web where I can share my thoughts with the entire planet but for some reasons, I 'postponed' my intentions due to a lot of 'work'. However, I 'soon' come to realize that work never ends and so... here it is.

Related Posts with Thumbnails

Followers

Site stats